Hoda nesputano; postoje ograničenja kod zahtevnijih motornih veština.
Pre navršene druge godine: dete se kreće od / prema mestu sedenja, ruku slobodnih kako bi moglo rukovati predmetima. Dete puže na kolenima i rukama, diže se i čini korake držeći se za nameštaj. U dobi od 18 meseci do 2 godine malo dete može hodati bez pomagala za kretanje.
U dobi od 2. - 4. godine dete sedi na podu slobodnih ruku kako bi moglo rukovati predmetima. Pokreti iz sedećeg u uspravni položaj i obrnuto vrše se bez pomoći odrasle osobe. Dete hoda, birajući optimalnu metodu kretanja, bez upotrebe pomagala za kretanje.
U periodu između 4. i 6. godine dete sjeda i ustaje sa stolice bez pridržavanja. Dete ustaje iz sedećeg položaja na tlu ili na stolici ne koristeći bilo kakav predmet kao pomoć. Dete izlazi iz prostorije, ulazi u prostoriju i penje se uz stepenice. Javlja se sposobnost trčanja i skakanja.
U dobi od 6. do 12. godine deca ulaze i izlaze iz prostorija te se penju stepenicama bez ograničenja. Deca se koriste velikim motornim veštinama uključujući trčanje i skakanje ali uz ograničenu ravnotežu i brzinu.
2. stepen
Dete hoda bez pomagala; ograničenja postoje kod hodanja izvan kuće iu široj okolini.
Do 2. godine dete uglavnom zadržava sedeći položaj na podu, ali koristi i ruke, kako bi održalo ravnotežu. Malo dete puže na stomaku ili na rukama i kolenima. Ono može ustati i činiti korake držeći se za nameštaj.
Od 2. do 4. godine dete sedi na podu, ali može imati teškoće u rukovanju predmetima kad su obe ruke slobodne. Pokrete vezane uz ustajanje i sedanje može izvesti bez pomoći. Ustaje na stabilnoj površini. Dete puže na rukama i kolenima na recipročan način, kreće se držeći se za nameštaj i hoda koristeći pomagalo u odabiru najboljeg načina kretanja.
Od 4. do 6. godine dete sedi na stolici slobodnih ruku kako bi moglo rukovati predmetima. Dete se diže sa poda ili stolice iz sedećeg u uspravni položaj, ali često mu je potrebna stabilna površina kako bi se moglo pomerati napred-nazad koristeći i ruke. Dete rnoze hodati bez korišćenja pomagala u kući i na kratkim relacijama na ravnim površinama izvan kuće. Ono se može popeti stepenicama držeći se za ogradu, ali ne može trčati i skakati.
U dobi od 6. do 12. godine dete hoda u kući i izvan kuće, ali hodanje po neravnoj površini, nagibu, u Široj okolini ili u prostoru sa preprekama predstavlja za njega ograničenje.
Dete je na torn stepenu u najboljem slučaju sposobno činiti velike pokrete poput trčanja i skakanja u minimalnoj meri.
Razlike između 1. i 2. stepena:
U poređenju s decom na 1. stepenu, deca na 2. stepenu imaju ograničenja u izvođenju promene pokreta, hodanju izvan kuće iu široj okolini, potrebna su im pomagala za hodanje kod početnog hodanja; razlika je iu kvalitetu pokreta kao iu sposobnosti izvođenja velikih pokreta poput trčanja i skakanja.
3. stepen
Dete hoda koristeći pomagala; ograničenja postoje u hodanju izvan kuće iu široj okolini.
Pre druge godine dete može da sedi na podu uz podupiranje s leđa. Dete se kotrlja po podu i puže na stomaku napred i nazad.
Od 2. do 4. godine dete sedi na podu u tzv. "V" položaju (sedenje između flektiranih i prema unutra rotiranih bedara i kolena) i često u tome zahteva pomoć odraslih. Dete puže na stomaku ili na rukama i kolenima (često bez recipročnih pokreta nogu) služeći se tako primarnom metodom kretanja. Dete može ustati na stabilnoj površini i kretati se na kratkoj relaciji. Ono može hodati na kratkoj relaciji u kući služeći se pomagalom, a odrasla osoba mu pomaže u upravljanju i okretanju.
U dobi od 4. do 6. godine dete sedi na običnoj stolici, ali mu je potrebno pridržavanje u području karlice ili trupa kako bi se pojačala funkcija ruku. Dete sjeda i ustaje sa stolice krećući se rukama napred-nazad na stabilnoj površini. Ono hoda na ravnoj površini koristeći pomagalo i penje se stepenicama uz pomoć odrasle osobe. Prilikom putovanja na većim udaljenostima kao i kod kretanja izvan kuće na neravnom terenu dete treba prenositi.
Od 6. do 12. godine dete hoda u kući i izvan kućo na ravnoj površini koristeći pomagalo. Ono se može popeti stepenicama držeći se za ogradu. Ako putuje na većoj udaljenosti ili ako se kreće izvan kuće, može koristiti kolica ukoliko to dozvoljava funkcija njegovih ruku, ili ga se mora prenositi.
Razlike između 2. i 3. stepena:
Razlike se očituju u postizanju funkcionalne mobilnosti. Na 3. stepenu deca koriste pomagalo za hodanje i ortozu, dok na 2. stepenu deci nakon 4. godine nije potrebno pomagalo za hodanje.
4. stepen
Samostalno kretanje uz ograničenja; dete se mora transportovati ili može koristiti motorna kolica izvan kuće u široj okolini.
Do 2. godine dete može kontrolisati glavu, ali mu je potrebno pridržavati telo dok sedi na podu. Ono se može kotrljati iz položaja na leđima u položaj na grudima.
U dobi od 2. do 4. godine može da sedi na podu ako ga se namjesti, ali ne može zadržati ravan položaj i ravnotežu ako ne koristi ruke. Cesto se koristi pomagalo za sedenje i stajanje. Samostalno kretanje moguće je postići samo kotrljanjem, puzanjem na stomaku, na rukama i kolenima bez recipročnog pokreta nogu.
Od 4. do 6. godine dete sedi na stolici, ali mu je potrebno pomagalo koje mu omogućava kontrolu tela, kako bi maksimalno iskoristilo funkciju ruku. Dete sjeda i silazi sa stolice uz pomoć odrasle osobe, na ravnu površinu pomažući si pritom rukama. U najboljem slučaju ono može hodati na kratkoj udaljenosti služeći se hodalicom pod nadzorom odrasle osobe, ali se javljaju teškoće prilikom okretanja i održavanja ravnoteže. U Širu okolinu dete se rnora prenositi. Samostalno kretanje može se postići motornim kolicima.
U dobi od 6. do 12. godine dete zadržava stepen funkcija postignut do 6. godine ili se još više oslanja na kretanje pomoću kolica kod kuće, u školi i široj okolini. Samostalno kretanje postiže se pomoću motornih kolica.
Razlike između 3. i 4. stepena
Postoje razlike u sposobnosti sedenja i kretanja, što upućuje na veće korišćenje pomagala. Na 3. stepenu deca samostalno sede, samostalno se kreću po podu, a hodaju koristeći pomagala. Na 4. stepenu deca sede uz pomoć, a samostalno kretanje vrlo je ograničeno. Na ovom stepenu dete se rnora prenositi ili se može kretati pomoću motornih kolica.
5. stepen
Samostalno kretanje je vrlo ograničeno, čak i uz upotrebu pomagala.
Do 2. godine fizička oštećenja uveliko limitiraju kontrolu pokreta. Dete nije u mogućnosti održati antigravitacioni položaj glave i tela bilo u lezećem ili sedećem položaju. Potrebna mu je pomoć odraslog kod okretanja.
Od 2. do 12. godine fizička oštećenja ograničavaju voljnu kontrolu pokreta i sposobnost antigravitacijskog položaja glave i tela. Sva područja motornih funkcija limitirana su. Funkcionalna ograničenja u sedenju i stajanju ne mogu u potpunosti biti zamenjena adaptivnom opremom i pomagalima. Na ovom stepenu deca nemaju mogućnosti za samostalno kretanje i moraju biti prenošena. Neka deca postižu mogućnost samostalnog kretanja koristeći motorna kolica sa ekstenzivnim adaptacijama.
(Razlike između 4. i 5. stepena)
Na 5. stepenu deca nisu samostalna niti u kontroli osnovnih antigravitacijskih položaja. Samostalno kretanje može se postići samo ako dete može naučiti da upravlja kolicima na električni pogon.
Нема коментара:
Постави коментар